zapamiętajZarejestruj się
 

Aktualności z rynku pracy

2013-03-28

Zmiany w czasie pracy

Firmy będą mogły wydłużać okresy rozliczeniowe czasu pracy do 12 miesięcy. czytaj więcej

Ogłoszenia wg województw

Ogłoszenia wg krajów

Jak poprawnie napisać CV

 Curriculum Vitae (CV) czyli inaczej życiorys zawodowy jest przy większości stanowisk, dokumentem niezbędnym do ubiegania się o pracę. Dobrze sporządzony przyniesie nam korzyści i da szansę na udowodnienie swojej wartości. Przyda się też później podczas rozmowy kwalifikacyjnej kiedy z jego pomocą łatwiej nam będzie odpowiadać na pytania rekrutera. Źle napisany skreśli nas z listy kandydatów lądując w koszu.

Należy pamiętać, że rekruter przeglądając nasze dokumenty nie będzie wczytywał się w nie przez kilkanaście minut. Pierwszy etap analizy napływających aplikacji czyli tzw. screening to kilkanaście do kilkudziesięciu sekund na cały dokument. Jeśli w tym czasie nasz życiorys nie przyciągnie uwagi czytającego, nie dostanie już drugiej szansy.Dlatego konstruując swoje cv trzeba mieć na uwadze, że:

  1. rekruter nie ma czasu na długie zastanawianie się o co nam chodzi
  2. konkurencja jest duża i ma on z kogo wybierać

Jeśli więc nasze cv jest nieczytelne, źle sformatowane, nieprzemyślane i niedostosowane do danego stanowiska, nie mamy co liczyć na wyrozumiałość.

Przede wszystkim liczy się czytelność, przejrzystość, dopasowanie. Rekrutujący ma znaleźć w naszym cv to czego szuka czyli potwierdzenie umiejętości, wykształcenia i wyników pracy. Jeśli tego nie ma nie warto nawet zaczynać.

Podstawową kwestią, o której musimy wiedzieć jest też struktura dokumentu. Ogólnie możemy wyróżnić 3 jej rodzaje:

  • cv chronologiczne,
  • cv funkcjonalne oraz
  • cv hybrydowe.

Najpopularniejszym typem aplikacji jest cv chronologiczne i to na tym dokumencie omówimy sobie strukturę.

Struktura chronologicznego cv

Podstawowe i najistotniejsze elementy, z których składa się cv chronologiczne to:

  1. Dane Personalne lub inaczej dane osobowe
  2. Wykształcenie
  3. Doświadczenie zawodowe
  4. Kursy i szkolenia
  5. Inne umiejętności
  6. Języki obce, jako kategoria lub jako element Innych umiejętności
  7. Znajomość obsługi komputera, jako kategoria lub element Innych umiejętności
  8. Zainteresowania
  9. Klauzula o ochronie danych osobowych

Porządek chronologiczny elementów jest dość ściśle określony jednak dozwolone są zmiany, które mają na celu uwypuklenie informacji ważniejszych i przeniesienie ich na początek. Na przykład Wykształcenie jest elementem ważniejszym dla absolwenta, jednak umieszczanie go na początku kiedy ma się 10-letnie doświadczenie zawodowe już wymaga zastanowienia, bo wtedy więcej mówią o nas stanowiska, na których pracowaliśmy, a nie uczelnie które skończyliśmy 10 i więcej lat temu.

Na elastyczność można sobie również pozwolić w tworzeniu nowych sekcji np. jeśli mamy niezbyt spójną historię zatrudnienia można główne prace wymienić w sekcji doświadczenie, a zajęcia poboczne w sekcji inne aktywności. To pozwoli uwypuklić rzeczy ważne a schować słabsze strony. Takie manipulacje blokami treściowymi są jak najbardziej dozwolone i co najważniejsze skuteczne.




Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce. OK