Języki i IT, czyli w czym niedomagają polscy pracownicy

REKLAMA GOOGLE
Strona główna Blog Języki i IT, czyli w czym niedomagają polscy pracownicy
  2019-06-18 00:00:00 Aktualizacja: 2019-06-18 10:50:59

Polscy pracownicy poddali się krytycznej samoocenie. Wskazali własne braki i obawy związane z przyszłością rynku pracy. Okazuje się, że najwięcej osób wskazało na problemy ze znajomością języka obcego oraz branży IT. 

Jeszcze do niedawna mało kto wiedział, kim jest trendsetter czy UX Designer. Ostatnie 10 lat przyniosło wiele zmian oraz nowych zawodów na rynku pracy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Deloitte na grupie 15 tys. respondentów, Polacy są tego świadomi . Co piąty mieszkaniec naszego kraju zdaje sobie sprawę ze zmian technologicznych oraz wiążącego się z nimi ryzyka likwidacji stanowiska pracy. Ta świadomość motywuje pracowników do zdobywania nowych kompetencji oraz rozwijania już posiadanych. 

Jak oceniają siebie pracownicy

Deloitte zapytało Polaków o obszary, w których ich zdaniem konieczny jest rozwój i zdobywanie nowych kompetencji. Z badania wynika, że polscy pracownicy wskazali języki, IT oraz wiedzę techniczną jako dziedziny, w których rozwój jest najbardziej pożądany. Z drugiej jednak strony takie umiejętności jak rozwiązywanie problemów, komunikacja i praca zespołowa zostały ocenione dość wysoko wśród respondentów.

IT i języki nadal w tyle

Według wyników badania jedynie 16 proc. pracowników ocenia swoje kompetencje technologiczne  na poziomie zaawansowanym.  Pozostała część jest świadoma swoich braków w tej kwestii – 46 proc. chciałoby rozwinąć posiadane umiejętności, a 23 proc. – w ogóle je zdobyć. Co ciekawe 47 proc. pracowników zna podstawy IT. To sporo. Widać też, że świadomość znaczenia branży IT na rynku pracy jest znaczna, ponieważ aż 35 proc. pracowników chciałoby zwiększyć swoje umiejętności w tej dziedzinie.

W kwestii wiedzy technicznej jest nieco lepiej – 30 proc. badanych dobrze ocenia swoje kwalifikacje w tym zakresie, 47 proc. chciałoby się doszkolić,  a 14 proc. zdobyć wiedzę techniczną od podstaw.

W cenie jest również znajomość języków obcych. Tylko 15 proc. respondentów dobrze określa swoje umiejętności w tej dziedzinie. Ponad połowa (56 proc.) chciałoby poprawić swoje kompetencje, a 21 proc. rozpocząć od podstaw naukę języka obcego.

Umiejętności miękkie ciągle wysoko

62 proc. ankietowanych wysoko oceniło swoją zdolność pracy w grupie, zaś 55 proc. dobrze ocenia swoje zdolności komunikacyjne i umiejętność rozwiązywania problemów.

- O ile przy odpowiednim poświęceniu czasu i energii umiejętności techniczne mogą zdobyć nawet osoby bez żadnego doświadczenia w IT, o tyle umiejętności miękkich nie jest się tak łatwo nauczyć – wyjaśnia Marcin Kosedowski z Kodilla.com.

Wysokie kwalifikacje interpersonalne Polaków to dobry znak, zwłaszcza w obliczu cyfrowej transformacji, która czeka nas na rynku pracy.

Skąd nowe umiejętności?

Raport Deloitte pokazuje rosnącą popularność alternatywnych do wyższych uczelni metod nauczania. Ankietowani wskazali na szkolenia w miejscu pracy oraz kursy on-line jako sposób pozyskiwania nowych kwalifikacji. Te formy nauczania podobają się szczególnie osobom poniżej 35. roku życia oraz osobom w wieku 35-44 lat.

Jakakolwiek nie byłaby motywacja do zdobywania nowych czy rozwijania już posiadanych kwalifikacji, cieszy to, że polscy pracownicy są świadomi szybkich zmian na rynku pracy i chcą za nimi nadążyć. Wiedza o własnych brakach i chęć ich nadrobienia pokazuje, że Polacy wysoko cenią swoje kwalifikacje i chcą nadążać za europejską i światową czołówką krajów z najbardziej wykwalifikowanymi pracownikami.
 

Udostępnij
top-praca.pl